dinsdag 29 mei 2012

Catch Drive - Vissen voor de markt!

“Snelheid, Beschikbaarheid, Kwaliteit,– dat is het idee”

URK – Catch Drive, dat is het nieuwe bedrijf dat verse vis direct vanaf het schip naar de keuken gaat brengen. Zonder tussenhandel van de groothandels kan de prijs bepaald worden, waar de visserman én kok profijt van hebben.

“Verse vis, direct vanaf het schip naar het restaurant, dat wordt de nieuwe standaard”, zegt Stefan Tijsen (22), hoofd restaurantsector van het pas opgezette Catch Drive. Catch Drive wil een bemiddelingsplatform zijn tussen het schip en het restaurant, zodat men elkaar via internet kan vinden. Al enige tijd liep Tijsen -zelf opgegroeid in Den Oever en gepokt en gemazeld binnen de visserijsector- met het idee de visser en restaurants te laten samenwerken. Hij constateert dat er nog steeds veel geld in de tussenhandel verdwijnt, waar de visserman geen profijt van heeft. Zijn prijzen blijven immers gelijk. Tegelijkertijd ziet hij dat de restauranthouder er juist teveel voor betaald. Zijn idee: de tussenhandelaar vervangen door het restaurant. In plaats van de bestelling aan de groothandel doorbellen, zelf achter de computer aanvinken wat nodig. Bijkomend voordeel: de prijs is veel lager dan dat dat nu het geval is, de kwaliteit alleen maar beter.

Platform

“De maand juni is erg spannend, want de pilot begint nu”, zegt Tijsen. Zeven schepen maken gebruik van een satellietverbinding. Via een elektronisch logboek kan gezien worden hoeveel en welke vis boven water is gehaald. Dit elektronisch logboek zorgt ervoor dat er een live-verbinding is tussen de wal (de restaurants) en de visserman, al vissende op de Noordzee. “De restaurants kunnen dus live zien welke vis het visruim in gezet wordt. Zo kunnen zij direct bestellen wat ze nodig hebben”, aldus Tijsen, die het project onder de paraplu van de Visveilig Urk heeft opgezet en daarvoor ook een EVF-subsidie heeft ontvangen. “Kort gezegd geven wij met Catch Drive live weer wat er wordt gevangen. Het restaurant kan dat zien en direct kopen. Je kunt het dus zien als een webshop met verse vis – dat is het idee.”

Vrijdag leveren

Hoe het proces in z’n werk gaat? De restaurants krijgen een inlogcode waarmee op de website van Catch Drive gekeken kan worden welke vis en tegen welke prijs het wordt aangeboden. Als er besteld wordt, krijgt men aan boord de bestelling door. Dit is het signaal voor de visserman om het bestelde af te wegen en te sorteren. Als het schip dan vervolgens op de vrijdagochtend binnenkomt om te lossen, wordt de onbewerkte vis direct aan wal gebracht en in de Vis Veiling netjes verpakt, nagewogen en met ijs bedekt om vervolgens in koelwagens naar de restaurants te worden gereden. Deze super verse vis komt dus zo zonder tussenhandel de keuken van de chefs binnen. “Natuurlijk proberen we de verste vis – dus van de nacht van donderdag op vrijdag – aan te bieden aan de restaurants”, zegt Tijsen.

Pilot

Vanaf deze maand (juni), draait de pilotmaand met vijftien deelnemende restaurants - om alles op elkaar af te stemmen en op orde te krijgen. Tijsen: “Er wordt erg positief gereageerd op het concept. We nemen natuurlijk een aantal stappen weg in de keten van tussenhandel, waardoor de prijs ook veel lager zal zijn. De kwaliteit blijft minimaal hetzelfde – maar is wellicht zelfs beter. Gelukkig krijg ik hulp van de schippers en de enthousiaste chefs.” Hij vergelijkt de huidige markt met een kippenhok. “In plaats van de totale aanvoer als kippenvoer op de grond gooien en wachten tot welke kip als eerste toepikt, wil ik het verhaal achter de vis en de personen die het vangen en klaarmaken met elkaar in contact brengen. Zo kan de visserman vissen voor de markt die er is.”

Opening

Begin mei werd de opening in de Vis Veiling Urk gehouden. Zowel restauranteigenaren en chefs werden op de veiling rondgeleid door veilingpersoneel en schippers. Vooral de chefkoks roemden de hoge kwaliteit van de pas aangevoerde vis en schrokken van de prijzen die op de veiling per kilo worden betaald. “We komen tot de ontdekking dat we al jaren een veel te hoge prijs betalen, terwijl de visserman daar maar een klein bedrag van ontvangt”, constateert een chef. Na een gezamenlijke lunch in restaurant ‘De Boet’ aan de pittoreske haven van Urk, waar uiteraard verse vis werd bereid, kregen de chefs een naambordje van Catch Drive, dat bij de ingang aan de muur gemonteerd kan worden.

Tijsen: “Ik vind het prachtig om te zien hoe mensen reageren. De vloot krijgt een betere prijs voor de vis, de restaurants een goedkoper inkoopbeleid en dat tegen een veel hogere kwaliteit. Dat is waar ik naar streef. Als de pilot goed verloopt laten we meer restaurants en hotelketens toe. Iedereen is welkom. Zo wil ik de weg naar verse vis transparant, persoonlijk, en open maken.” Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met 06-53957169 of een e-mail gestuurd worden naar:s.tijsen@catchdrive.eu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten