dinsdag 10 april 2012

Vissers zijn boos om maand van de pangasius

Rijswijk - Er heerst onvrede in de visserijsector nadat het Nederlands Visbureau de pangasius heeft geïntroduceerd in de campagne ''mannen van de zee.'' In deze campagne wordt maandelijks een vissoort tot vis van de maand uitgeroepen en wordt het vangst- en productieproces rond deze vis in beeld gebracht.

Het visbureau is een onderdeel van het productschap vis en wordt bestuurd en gefinancierd door vissers, (detail)handelaren en de vakbonden, maar ook door visimporteurs. Omdat deze partijen lijnrecht tegenover elkaar staan, klinken vanuit de visserij steeds meer protesten ten opzichte van het productschap. Deze zou teveel tegenstrijdige belangen dienen.

 De vissers zien de geïmporteerde vis en met name de pangasius als oneerlijke concurrentie. De Nederlandse vissers moeten voldoen aan allerlei regels en hebben enorme kosten. De vissers zijn van mening dat de ''panga'' onder twijfelachtige hygiëne en arbeidsomstandigheden wordt geproduceerd in Vietnam en zo tegen dumpprijzen kan worden verkocht.

Lisette Wassenaar van het Nederlands Visbureau reageert: ''Het merendeel van de vis die wij promoten is door Nederlanders gevangen Noordzeevis, de visimporteurs betalen echter een substantieel bedrag mee aan het productschap waardoor wij er niet aan ontkomen om ook importvis onder de aandacht te brengen. Bovendien is pangasius de meest gegeten vis in de lage landen en is het daarom van belang dat de consument hier meer over te weten komt.''


















1 opmerking:

  1. De kleine visser10 april 2012 om 17:37

    Waarom zijn de Productschappen nog niet opgeheven? In 2011 zou dat haar beslag hebben moeten hebben gehad toch?

    BeantwoordenVerwijderen